[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
فرم های ضروری::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 15 - ( پاییز و زمستان 1398 ) ::
جلد 7 شماره 15 صفحات 252-237 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی اثرات احداث بزرگراه خرم‌زال بر مسائل اقتصادی اجتماعی روستائیان جنگل نشین (بررسی موردی: روستای قلعه ‌نصیر، استان لرستان)
مریم دریکوند1 ، فرهاد قاسمی آقباش* ، کامران عادلی3 ، سعید غلامرضایی3
1- دانشگاه ملایر
دانشگاه ملایر، دانشگاه ملایر گروه مرتع و آبخیزداری ، f.ghasemi@malayeru.ac.ir
3- دانشگاه لرستان
چکیده:   (3161 مشاهده)
راه و توجه به حمل‌ونقل جاده‌ای از مهم‌ترین نیازهای روستاییان است که به­عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم در توسعه یک منطقه محسوب می‌شود، بدون شک روستاها با توسعه راه‌های ارتباطی و به­خصوص ایجاد بزرگراه‌ها، از امکانات بهتر و بیش‌تری برخوردار شده و معضلات و مشکلات آن‌ها نیز کاهش می‌یابد. در این پژوهش، مهم‌ترین پیامدها و عوامل تأثیرگذار بزرگراه خرم­زال بر وضعیت جنگل‌نشینان با استفاده از روش تجزیه‌وتحلیل SWOT تدوین شد. به این منظور ابتدا با استفاده ازنظر کارشناسان امر نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید احداث بزرگراه جمع‌آوری‌شده و با استفاده از روش SWOT مشخص شد که منطقه در وضعیت استراتژی رقابتی قرارگرفته و می‌توان با استفاده از نقاط قوت، اثرات نقاط تهدید پیش‌رو را تا حدی کنترل نمود. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که تسهیل در عبور و مرور (وزن نهایی فاکتور= 04/245) مهم‌ترین عامل تأثیرگذار و قوت بر وضعیت جنگل‌نشینان است. تخریب پوشش جنگلی منطقه (وزن نهایی فاکتور= 09/192) و کاهش سطح جنگل‌ها (وزن نهایی فاکتور= 8/176) و جذب گردشگر (وزن نهایی فاکتور= 2/103) به ترتیب مهم‌ترین نقاط ضعف، تهدید و فرصت گزارش می‌شوند. ازنظر توسعه­ یافتگی می­توان بیان داشت که منطقه موردبررسی علی‌رغم برخورداری از شبکه جاده ضعیف و ساده (α= -0.25 β= 0.5) از خدمات بالایی برخوردار بوده است.
 
واژه‌های کلیدی: بزرگراه، تحلیل Swot، شاخص Z، جنگل‌نشینان، جنگل‌های زاگرس
متن کامل [PDF 179 kb]   (595 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/6/14 | پذیرش: 1398/4/6 | انتشار: 1398/12/27
فهرست منابع
1. بازوند، ز.، عادلي، ک.، باده‌يان، ض. 1393. بررسي خط فقر و تعيين عوامل موثر در نابرابري درآمد روستايي، اولين کنگره ملي زيست شناسي و علوم طبيعي ايران،تهران، مرکز راهکارهاي دستيابي به توسعه پايدار، انجمن حمايت از طبيعت ايران، 10 ص.
2. ترکان،م.، شهبازی، م.1389. بررسي چگونگي جلب مشارکت بخش خصوصي در توسعه زيرساخت‌هاي حمل و نقل جاده‌اي: مسایل و راهکارها، ، فصلنامه راهبرد، 19(57): 245-276.
3. حکمت نيا، ح.، موسوي، م. 1385. کاربرد مدل در جغرافيا با تاکيد بر برنامه¬ريزي شهري و ناحيه اي، تهران، علم نوين، 360 ص.
4. خليلي، م.، حسيني، ع.، پورمجيديان، م.، فلاح، ا.1389. اثر احداث جاده جنگلي بر توسعه روستاهايجنگلي (مطالعه موردي: سري2 بخش6 طرح جنگلداري نکا- ظالم رود)، مجله پژوهش هاي علوم و فناوري چوب و جنگل، 17(3): 19-36.
5. رضايي مطلق، ا. 1396. بررسي رابطه بين توسعه راه‌هاي جنگلي با ميزان توسعه‌يافتگي خدماتي روستاها و تغييرات گستره جنگل‌ در بخشي از منطقه چگني- استان لرستان، پايان¬نامه کارشناسي‌ارشد جنگلداري، دانشگاه علوم کشاورزي و منابع طبيعي گرگان.
6. زندبصيري، م. 1387. ارزيابييکان مديريتي جنگل در سامان تاف استان لرستان، پايان¬نامه کارشناسي ارشد، دانشکده منابع طبيعي، دانشگاه کردستان، 60 ص.
7. زندبصيري، م.، غضنفري، ه. 1389. تدوين مهمترين پيامدها و عوامل تايرگذار بر مديريت مردم محلي جنگل¬هاي زاگرس (مطالعه موردي: حوضه آبخيز قلعه گل استان لرستان)، مجله جنگل ايران، 2(2): 127-138.
8. دريکوند، م.، قاسمي آقباش، ف.، عادلي، ک.، غلامرضايي، س. 1396. بررسي اثرات احداث بزرگراه خرم آباد- انديمشک محدوده دادآباد بر وضعيت اقتصادي اجتماعي جنگل‌نشينان، پايان¬نامه کارشناسي ارشد، دانشگاه ملاير، 103ص.
9. صادقي، ط.، طالب بيدختي، ع.، صداقت، ر. 1390. تدوين استراتژي‌هاي تبليغات در ارتباط با صادرات پسته استان کرمان با استفاده از روش سوات، اقتصاد کشاورزي، 5(1): 123-142.
10. صادقي، م.، لطفعليان، م.، حسيني، ع. 1391. جاده جنگلي و آسيب¬هاي زيست محيطي، نشريه حفاظت و بهره برداري از منابع طبيعي، 1(3): 31-40.
11. فتاحي، م.، انصاري، ن.، عباسي، ح.، خان حسني، م. 1379. مديريت جنگل¬هاي زاگرس، انتشارات موسسه تحقيقات جنگل¬ها و مراتع، 240-471.
12. محمدي، ج.، کياني،ص. 1389.تحليلفضايارتباطبيندسترسيبهراهوميزانتوسعهيافتگيروستاهاباتاکيدبرميزاندسترسيبهخدمات، فصلنامهعلمي- پژوهشيروستاوتوسعه، 10(4): 117-144.
13. مهدوي، س. 1394. ارزيابي فعاليت‌هاي جاده‌سازي بر بهبود وضعيت اقتصادي و اجتماعيجنگل‌نشينان در سه دهه اخير، رساله دکتري رشته جنگلداري دانشگاه علوم کشاورزي و منابع‌طبيعي ساري.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Derikvand M, Ghasemi aghbash F, Adeli K, Gholamrezaei S. Evaluating the Effect of Khoramzal Highway Construction on Socioeconomic Issues of Forest-Based Rural Households (Case study: Ghaleh Naseer Village, Lorestan Province). PEC 2020; 7 (15) :237-252
URL: http://pec.gonbad.ac.ir/article-1-502-fa.html

دریکوند مریم، قاسمی آقباش فرهاد، عادلی کامران، غلامرضایی سعید. ارزیابی اثرات احداث بزرگراه خرم‌زال بر مسائل اقتصادی اجتماعی روستائیان جنگل نشین (بررسی موردی: روستای قلعه ‌نصیر، استان لرستان). حفاظت زیست بوم گیاهان. 1398; 7 (15) :237-252

URL: http://pec.gonbad.ac.ir/article-1-502-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 15 - ( پاییز و زمستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله حفاظت زیست بوم گیاهان Journal of Plant Ecosystem Conservation
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645